AV Autopůjčovna
Jak dlouho může auto parkovat na místě bez pohybu?
12 říj
od Ladislav Doležal 0 Komentáře

Automobily jsou běžnou součástí našeho každodenního života, avšak co se s nimi stane, pokud delší dobu stojí na místě? Je důležité vědět, jak se auto chová v různých situacích, když není pravidelně používáno. Během delšího parkování mohou některé jeho součásti začít vykazovat problémy nebo se rychleji opotřebovávat.

Nedostatečná péče o vozidlo, i když je zaparkované, může vést k nepříjemným překvapením při jeho dalším použití. Vyhodnotíme a prozkoumáme všechny faktory, které se pojí s dlouhodobým stáním vozidla, a poskytneme praktické rady pro zachování jeho kondice.

Nečinné auto a jeho baterie

Automobilová baterie je často klíčovým prvkem, který zajišťuje, aby vaše vozidlo bylo vždy připravené k jízdě. Když váš auto dlouho stojí bez pohybu, jeho baterie může výrazně trpět. Mnoho lidí si myslí, že když auto nepoužívají, šetří baterii, ale opak může být pravdou. Dobíjení baterie nastává především při jízdě, takže delší nečinnost může vést k jejímu vybití. To je důvod, proč po delší době nečinnosti může být velké překvapení, když se ocitnete s vybitou baterií uprostřed ničeho.

Dlouhodobé odstavení auta může kromě vybití způsobovat i další problémy. Uložení kladných a záporných desek uvnitř baterie může po delší době začít korodovat, což může vést k trvalému poškození. Zmrazení elektrolytu může být nebezpečí zejména v zimních obdobích, pokud se auto nachází venku. Výzkum provedený odborníky ukázal, že při delším stání se kapacita baterie může snížit o více než 20 % za měsíc.

„Pravidelné dobití je klíčem k dlouhodobé životnosti baterie,“ říká odborník na baterie Jan Novotný. „Pokud je to možné, je dobré alespoň jednou týdně najet několik kilometrů, aby se baterie zcela nabila a prodloužila se tak její životnost.“

Co tedy lze dělat, abychom minimalizovali tyto negativní vlivy? Jednou z možností je použití nabíječky s udržovacím režimem. Tyto nabíječky dokážou baterii udržet v optimálním stavu i během měsíce nečinnosti. Stačí je zapojit a mohou se automaticky zapínat a vypínat podle potřeby. Alternativou je odpojení baterie, pokud víte, že auto nebude delší dobu použito. Tím se zabrání tomu, aby se i malé výboje dostaly do samotného obvodu a způsobily nežádoucí vybíjení.

Ať už se rozhodnete pro jakékoliv řešení, důležité je si uvědomit, že péče o baterii nespočívá pouze v jejím vybití a opětném nabití. Zajištění dobrého kontaktu mezi terminály a zamezení jakýmkoli případným výbojům zůstává kriticky důležité pro její životnost. Auto možná navenek vypadá, že stojí, ale vnitřní procesy nikdy zcela nezastaví, proto je důležité dbát i na tyto zdánlivě neviditelné součásti vašeho vozu.

Pneumatiky a dlouhodobé parkování

Věděli jste, že dlouhodobé stání může způsobit vážné problémy vašim pneumatikám? Pokud auto stojí na jednom místě po delší dobu, může dojít k vytvoření izometrických plošek. Pneumatiky se postupně deformují kvůli konstantnímu tlaku na jeden bod. Tyto plošky pak způsobují vibrace při jízdě, což může vést ke zhoršení jízdního komfortu i zvýšenému opotřebení dalších součástí vozu. Rady odborníků naznačují, že byste měli auto občas popojet, aby se tlak na jednotlivé části pneumatik rovnoměrně rozložil.

Není výjimkou, že zvyšující se opotřebení pneumatik vede ke ztrátě jejich pružnosti. Pneumatiky, které dlouho stojí, totiž přicházejí o svou přirozenou schopnost pružit, což zvyšuje riziko prasknutí. Nakonec může dojít ke ztrátě strukturované integrity pneumatiky, což není vůbec bezpečné, obzvlášť v rychlosti. Jedním z dobrých tipů je udržovat pneumatiky vždy správně nahuštěné, což jim pomůže lépe odolávat tlaku a době nečinnosti.

Auto, které je třeba zaparkováno několik měsíců, se často nachází v situaci, kdy příroda začne ovlivňovat jeho části. Pokud nemáte garáž, můžete se setkat s právě těmito problémy. Významně důležitým řešením je zvednout auto na podpěry, což uvolní tlak z kol a tím i pneumatiku. Tento postup je často doporučován v oblastech s extrémně nízkými teplotami nebo vysokou vlhkostí, které mohou mít destruktivní účinky na gumový materiál pneumatik.

Statistiky ukazují, že vozidla parkovaná na delší dobu bez důkladné péče se potýkají se zvýšenou mírou defektů pneumatik. Například v Evropské unii bylo v roce 2022 hlášeno, že přibližně 27 % defektů pneumatik bylo způsobeno dlouhodobým stáním. To je vyšší než u často používaných automobilů, kde hlavním problémem bývá nekvalitní povrch silnic. Ve světle těchto údajů vidíme, jak důležitá je péče o auto i v době, kdy s ním nemáme v plánu jezdit.

Palivový systém a jeho rizika

Palivový systém a jeho rizika

Palivový systém je jednou z klíčových komponent každého automobilu. Pokud je auto delší dobu odstavené, může dojít k řadě problémů, které vás mohou překvapit, až se budete chtít znovu vydat na cestu. Benzín nebo nafta, které zůstávají v nádrži nevyužité, mají tendenci degradovat. Postupem času dochází k ztrátě jejich účinnosti a může dojít k tvorbě usazenin, které způsobí ucpání palivových filtrů.

Pokud máte pocit, že se takové problémy netýkají novějších vozů, je dobré si uvědomit, že všechny automobily jsou ohroženy. Starší modely mohou mít menší úroveň ochrany před korozí, což může vést k rychlejší oxidaci součástek. Ve velmi vlhkých oblastech se zvyšuje riziko kondenzace vody v palivové nádrži. Taková přítomnost vody může výrazně poškodit injekční systémy a další klíčové části motoru.

Cituji odborníka na auta: "Dlouhodobé stání vozidla může vést k řetězové reakci problémů, pokud se neudělají preventivní kroky. Zvažte použití stabilizátorů paliva, které mohou prodloužit životnost paliva až na šest měsíců."

Další obavou je, že palivový systém bude vystaven rychlému opotřebení, jakmile se pokusíte opět nastartovat vůz. Nízké hladiny paliva mohou vést k přetížení palivového čerpadla, což může vést nejen k jeho rychlejšímu opotřebení, ale i k úplnému selhání. Pokud delší dobu nepoužíváte auto, může být užitečné udržet palivovou nádrž naplněnou, abyste snížili množství vzduchu v nádrži, což omezí kondenzaci a korozi.

Nakonec, pokud víte, že vaše auto bude stát déle než pár týdnů, je dobré zvážit čas od času jeho zkontrolování a možná i krátkou jízdu. Tím se zajistí, že všechny součástky zůstávají v provozním stavu, a rovněž to pomůže udržet palivový systém ve funkčním stavu. Těmito jednoduchými opatřeními můžete chránit své auto před zbytečnými a často drahými opravami, které může způsobit dlouhodobé nečinnost.

Rizika pro brzdy a spojku

Řada lidí si neuvědomuje, že brzdy a spojka mohou trpět, když auto dlouho stojí. Brzdové destičky a kotouče mohou začít korodovat, pokud po delší dobu nejsou používány. Korodování může být katalyzováno vlhkostí ve vzduchu a nedostatečnou cirkulací vzduchu okolo brzd. Koroze brzdových kotoučů snižuje jejich účinnost a může vést k nebezpečným situacím na silnici. Jestliže vůz déle stojí, je dobré alespoň občas lehce zvýšit rychlost a několikrát brzdně testovat systém. Takový krok může pomoci předejít vzniku plísní či koroze a udržet součásti v kondici.

Spojka je další citlivá část vozu, která může být ovlivněna delším nečinností. Přitom spojka zejména trpí, pokud je vůz zaparkován s lehce zataženou ruční brzdou. Systém se pak nemůže zcela uvolnit a dochází k nadměrnému tlaku na spojkový mechanismus. Při dlouhém stání hrozí ztráta pružnosti spojky, která se poté může v reálném provozu projevit zhoršeným výkonem nebo dokonce selháním.

Existují jednoduché způsoby, jak těmto problémům předcházet. Kupříkladu je vhodné zaparkovat vůz na rovném povrchu a nechat ho v neutrální poloze, když je to možné. Na kvalitu těchto komponentů má velký vliv i klimatické prostředí, proto je lepší volit kryté nebo alespoň částečně kryté parkování. Určitě stojí za to pravidelně kontrolovat po delší odstávce všechny části vozu, které mohou ovlivňovat jeho bezpečnost a jízdní vlastnosti.

„Pečlivá údržba a prevence může výrazně prodloužit životnost brzdového systému i spojky, což potvrzují i profesionálové z automobilového průmyslu,” řekl známý autoexpert Karel Novotný.

Pokud tedy plánujete nechat auto stát delší dobu, doporučujeme věnovat čas krátkým pravidelným projížďkám. Pomoci může i jemné protažení spojky a několik krátkých zastávek, které zajistí, že brzdy zůstanou v dobré kondici. Tak jako v mnoha jiných oblastech péče o auto platí, že se vyplatí zvolit preventivní údržbu, než řešit pozdější komplikace.

Pravidelná údržba nevyužívaného auta

Pravidelná údržba nevyužívaného auta

Pro mnoho řidičů může být překvapením, jak důležitá je pravidelná údržba i pro auto, které stát dlouhodobě na místě. I když se zdá, že vozidlo, které není využíváno, žádnou péči nepotřebuje, opak je pravdou. Díky drobným krokům můžete předejít tomu, že budete muset čelit většímu počtu mechanických problémů, když se rozhodnete auto znovu používat. Prvním klíčovým krokem je kontrola baterie, která se může při nečinnosti snadno vybít, a to zejména pokud obsahuje starý typ olověných akumulátorů.

Zkušenosti ukazují, že pokud auto stojí bez pohybu více než několik týdnů, mělo by být alespoň jednou týdně nastartováno. Tento krátký běh motoru může pomoci udržet baterii nabitou a zároveň umožňuje promazání klíčových částí motoru. Vyhýbejte se situaci, kdy pohon pouze "prohříváte" na volnoběh a raději se krátce projeďte. To zajistí, že se palivo i oleje dostanou všude, kde jsou potřeba.

Kromě baterie je dalším důležitým aspektem péče o dlouhodobě nevyužívané auto kontrola pneumatik. Pokud vaše auto stojí delší dobu na nepohyblivém místě, může dojít k takzvanému "ploššímu místě" na gumách. Aby se tomu předešlo, odborníci doporučují s vozidlem občas popojet pár metrů či ho na delší stání ponechat na zvedácích. Už po několika týdnech mohou pneumatiky začít ztrácet tlak, což může ovlivnit jejich výkon a životnost.

"Některé části v autě se mohou znehodnotit a zastarat i tehdy, když auto vůbec nepoužíváte," poznamenává automobilový expert Jan Novotný.

Pokud auto nevyužíváte v zimních měsících, musíte se vypořádat s další problémy. Mráz může způsobit problémy s palivem, které se zhoustne a ucpe potrubí. V takovém případě se doporučuje užít aditiva nebo ještě lépe: do nádrže přidat speciální stabilizátor. Tento produkt je navržen tak, aby udržel palivo na optimální úrovni po měsících bez pohybu.

Existuje také několik drobných denních úkonů, které můžete provést, aby bylo auto připravené, až se ho rozhodnete znovu používat. Pravidelně čistěte interiér a exteriér, abyste zabránili korozi, přetáhněte prachovkou přístrojovou desku a ujistěte se, že všechny elektronické součásti stále fungují. Tím, že věnujete pozornost detailům, můžete zajistit, že vaše auto bude stále připravené, až ho budete potřebovat. Pečlivostí dnes si ušetříte problémy v budoucnu.

Tipy pro dlouhodobé parkování

Když plánujete nechat své auto stát po delší dobu, je dobré vědět, jak ho nejlépe připravit. Na prvním místě by měla být kontrola baterie. Ostřílení řidiči vědí, že baterie je klíčovým prvkem, který může být ohrožen, když auto dlouho stojí. Jednou z možností, jak předejít jejímu vybití, je odpojení baterie, pokud čekáte, že vůz dlouhodobě nepoužijete. Alternativním řešením je použití udržovací nabíječky, což je jednoduché zařízení, které drží baterii v dobré kondici i při nečinnosti.

Dále je důležité, abyste se zaměřili na místo, kde své vozidlo parkujete. Ideálním místem je suchá a zastíněná garáž, která chrání před změnami teplot a vlhkosti. Pokud však nemáte přístup ke garáži, použijte kvalitní autoplachtu, která poskytnou ochranu před povětrnostními vlivy. Autopůjčovny často disponují prostorami, kde mají vozy takto zabezpečeny. Podle studií je vhodné alespoň jednou za dva týdny auto krátce projet, aby se všechny části vozu protáhly a předešlo se nechtěnému zrádnému opotřebování.

"Pravidelná péče a zajištění správných podmínek pro parkování můžou ušetřit majitelům aut mnoho starostí v budoucnosti," říká odborník na údržbu vozů z renomované automobilové laboratoře.

Pokud jde o pneumatiky, ujistěte se, že jsou nahuštěné na správný tlak. Při dlouhodobém stání riskujete deformaci pneumatik, což může způsobit problémy při budoucí jízdě. Je dobré zvažovat i použití zvedáků nebo bloků, které odlehčí váhu auta působící na pneumatiky. Nezapomeňte zkontrolovat hladinu paliva a doplnit jej, pokud je třeba, aby se v nádrži nesrážela vlhkost a nezpůsobovala korozi. U starších vozů je dobré zvážit přidání stabilizátoru paliva, který pomáhá zamezit tvorbě usazenin a zlepšuje kvalitu paliva při dlouhém stání.

Štítky: auto stát baterie palivo
Ladislav Doležal

Ladislav Doležal

Pracuji jako odborník v oblasti automobilového průmyslu a rád píšu o autopůjčovnách a jejich službách. Rád sdílím tipy a triky pro řidiče a zábavně i informativně mapuji novinky z automobilového světa.

Napsat komentář